2016 er udråbt til året, hvor virtual reality for alvor vil slå igennem. Priserne er nemlig faldet til et niveau, hvor de fleste kan være med, og teknologien forfines konstant. Med denne nye teknologi vil markedsførere få et nyt værktøj til at bearbejde forbrugerne. Denne artikel stiller skarpt på, hvad virtual reality er for en størrelse, og hvilke anvendelsesmuligheder den får for markedsføringsfolk i årene fremover.

Virtual reality (VR) er en kunstig virkelighed skabt af computere. Med særligt udstyr kan en person bevæge sig ind i et tredimensionelt miljø og interagere med objekter og personer, som han opfatter med sit sanseapparat, og som hans hjerne tror eksisterer i virkeligheden.

Kernen i virtual reality er immersion. Ordet er vanskeligt at oversættet til dansk, men adjektivet immersive kan man tilnærmelsesvis oversætte med opslugende eller medrivende. Internetordbogen dictionary.com definerer immersive således:

“Noting or pertaining to digital technology or images that deeply involve one’s senses and may create an altered mental state.”

Kombinationen af oplevelsen af at blive opslugt og mulighed for at interagere med de kunstigt skabte omgivelser kalder man for telepresence

Spillerne på virtual reality-markedet

Flere store aktører er gået ind i virtual reality. Giganterne Facebook og Google fører an, men også HTC, Sony, Samsung and Microsoft er med. Facebook opkøbte således i 2014 Oculus Rift, som markedsfører nogle elektroniske briller, som kan bruges til virtual reality. Google er gået en anden vej med sit Google Cardboard, som er et headset i pap, som kan foldes og sættes foran øjnene. Heri kan man sætte sin smartphone og derigennem opleve den virtuelle effekt.

VR-video

En virtual reality-video indspilles med en særligt sammensætning af kameraer og mikrofoner, der peger i alle retninger. Efterfølgende klistres optagelserne sammen med noget særligt software.

Når filmen ses via et headset, som spændes foran øjnene, følger billedet med, når man bevæger hovedet, hvilket narrer hjernen til at tro, at man befinder sig i det særlige univers. Du kan få en fornemmelse af, hvordan virtual reality virker, hvis du med Google Chrome går på YouTube og afspiller deres udvalg af VR-videoer i browseren. Med musen kan du dreje billedet rundt 360 grader, ligesom du kender det fra Google Street View.

Virtual reality i marketing

Der er ingen tvivl om, at virtual reality vil være en teknologi, som markedsføringsverdenen vil tage til sig og bruge i kampen om kunderne i fremtiden. Virtual reality har nemlig mange oplagte anvendelsesmuligheder til at skabe opmærksomhed og engagement hos brugerne. Her er nogle af de områder, hvor virtual reality især vil give stor mening:

  • Uddannelsessektoren: Uddannelsessektoren vil kunne bruge virtual reality til at uddanne og træne elever i naturtro omgivelser. Ved at simulere den virkelige verden kan eleverne opøve deres færdigheder uden at udsætte sig for fare. Det kan f.eks. være elever, der er ved at tage kørekort, og som kan træne forskellige farlige situationer i sikre omgivelser. Det kan være piloter, der træner start og landing af flyvemaskiner, astronauter i rummet, kirurger, der øver sig i at operere osv.
  • Ejendomsmæglermæglere: Ejendomsmæglerne vil kunne bruge virtual reality til salg af huse og lejligheder. Potentielle købere vil så kunne sidde bag computeren eller smartphonen og bevæge sig rundt i ejendommen uden i første omgang at se ejendommen i virkeligheden.
  • Turist- og hotelbranchen: Forestil dig, hvilket potentiale virtual reality vil give for turistbranchen. Du kan sidde derhjemme og vælge den oplagte feriedestination ved at tage en smagsprøve af de forskellige steder, du overvejer i din købsbeslutningsproces. Du kan f.eks. vandre på Den Kinesiske Mur, prøve bjergbestigning på Mount Everest, scuba dive på Zanzibar eller stå højt oppe i Eiffeltårnet – uden at du har været der endnu. Du vil også kunne prøve at bevæge dig rundt på nogle af verdens mest eksklusive hoteller, uden at det koster dig en krone.
  • Bilbranchen: Volvo har allerede taget virtual reality i brug, og mange andre bilmærker vil følge efter. Her vil man kunne prøvekøre nye bilmodeller, når de kommer på markedet, hvilket kan hjælpe til at tage en beslutning om, hvilken bil man skal vælge.
Del med dine venner:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someonePrint this page