En Facebook-side er i dag et must, hvis du vil være tilstede med din forretning og dine produkter lige dér, hvor kundeemnerne er. Og i dag er størstedelen af danskerne på Facebook – unge som gamle. I 2016 har Facebook igen opdateret designet på deres Facebook-sider, så læs denne artikel og se, hvordan du bedst opretter og klargør din Facebook-side.

En Facebook-side er noget anderledes end en privat Facebook-profil. Den henvender sig til virksomheder, brands m.v., som i professionelt øjemed ønsker at skabe en digital tilstedeværelse på den sociale platform. For at oprette og adminstrere en Facebook-side, skal du have en privat Facebook-profil. Du blive således administrator på Facebook-siden, og det indhold, du lægger på den, lægges ud på på vegne af virksomheden – og altså ikke dig selv.

Som du kan se på ovenstående illustration, er designet på en Facebook-ændret en smule i forhold til tidligere. Profilbilledet, som tidligere lå oven på coverbilledet, er nu flyttet over i venstre side lige over venstremenuen.

Opsætningsguide

Facebook har gjort det let for dig at oprette en Facebook-side ved at føre dig igennem de forskellige trin, der sker til, for at du får lagt de rigtige informationer ind fra starten.

For at oprette en side fra din private Facebook-profil skal du starte med at klikke på den sorte pil i den blå topmenu helt yderst til højre. I dropdown-menuen vælger du “Opret side”. Nu præsenteres du for nedenstående skærmbillede:

 

Facebookside

Trin 1: Sidetype

Det første du skal tænke over er, hvordan din nye Facebook-side ønskes kategoriseret. Facebook tilbyder dig 6 kvadrater med 6 hovedtyper af sidetyper. Under hver af disse kvadrater kan du igen vælge underkategorier. Dette er et vigtigt punkt, fordi det dels tilpasser din Facebook-side med features, der er relevante for netop denne type forretning, ligesom det gør det lettere for folk at finde din Facebook-side.

I dette eksempel lader vi som om, at vi vil oprette en Facebook-side for en webshop, som vi kalder Kontorbutikken.

Trin 2: Underkategori

Jeg vælger “Brand eller produkt” og vælger herefter underkategorien “Kontorartikler”, som passer bedst til min webshop. I feltet nedenunder skriver jeg navnet på min webshop og klikker på den blå knap “Kom i gang”.

 

Facebookside

 

 

 

 

 

 

Trin 3: Om

Næste skridt er at skrive et par linjer om din virksomhed og at tilføje en hjemmesideadresse. Sørg for at beskrive din virksomhed med de rigtige nøgleord. Så rangeres du bedre, og dit website vil dukke op i de “rigtige” sammenhænge.

Facebookside

Når du klikker på “Gem oplysninger”, vil du på næste skærmbillede få mulighed for at oploade dit profilbillede. Jeg anbefaler, at du venter med det grafiske, til du har kørt guiden igennem. Jeg vil senere i artiklen vise dig, hvilke mål dit profilbillede og dit coverbilledet skal have i det nye Facebook-side-design.

Klik på “Spring over” og gør det sammen ved under punktet “Føj til favoritter”.

 

Profilbillede og cover

Inden vi går i gang med at lægge dit profilbillede og dit cover på, skal vi lige fikse en vigtig ting: at gøre Facebook-siden usynlig for offentligheden, så vi kan arbejde med den “bag kulisserne”, indtil vi er klar til at gå i luften.

Så gå straks til knappen “Indstillinger” øverst til venstre i den lyse menu lige under den blå – og til venstre for “Hjælp”. I anden række finder du punktet “Synlighed af side”. Klik på “Redigér”, sæt flueben i punktet “Fjern offentliggørelse af side” og klik så på knappen “Gem ændringer”.

Så er vi klar til at lave dit profilbillede og cover i et fotoredigeringsprogram. Hvis du ikke er den heldige ejer af professionelle programmer som Photoshop og Fireworks, findes der en række gratis applikationer, som du kan anvende i stedet. Gratis billedredigeringsværktøjer er f.eks. online-applikationen Pixlr og  desktop-programmet GIMP.

Profilbillede

Dit profilbillede skal have disse mål i pixels: 180 x 180. Gem  billedet på din computer (f.eks. på skrivebordet). Gå tilbage til Facebook-siden og klik på profil-billedet til venstre. Klik på Overfør billede, find dit profilbillede og klik så OK. Dit profilbillede vil nu blive vist.

Cover

Gå tilbage til dit billedredigeringsprogram og opret et billede med disse dimensioner i pixels: 851 x 315. Tilbage på Facebook-siden klikker du på coverbilledet og oploade dit nye foto til Facebook. Pas på ikke at placere vigtige ting i venstre og højre side af coveret, da billedet vil blive beskæret i siderne, når det vises på en mobiltelefon.

Du kan nu gå i gang med at udfylde diverse informationer på din Facebook-side.

 

 

 

Del med dine venner:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someonePrint this page