Pinterest er ikke kun for private. Virksomheder kan have stor nytte af Pinterest som markedsføringskanal, og nu har Pinterest gjort det lettere for virksomheder at måle effekten af deres bestræbelser med måleværktøjet Pinterest Analytics.

For at få adgang til Pinterest Analytics skal du have en erhvervskonto. Har du allerede en personlig Pinterest-konto, er der dog ingen grund til at starte forfra. Du logger blot ind på din nuværende konto, klikker på den røde knap i øverst venstre hjørne og bede om at konvertere til en erhvervskonto. Herefter får du adgang til Pinterest Analytics.

Men hvad kan du så bruge Pinterest Analytics til? Lad os gennemgå værktøjet trin for trin.

Dashboardet

Dashboardet er det første, du ser, når du klikker på Pinterest Analytics. De 3 bokse viser følgende:

  • Din Pinterest-profil
  • Din målgruppe
  • Aktivitet fra dit website eller blog

Hvis du klikker på Mere > øverst i hver boks, kommer du til sider med mere detaljerede oplysninger.

Din Pinterest-profil i Pinterest Analytics

Pinterest-profilen har fire målepunkter:

  • Eksponeringer: Viser en top 50 over Pin-eksponeringer og opslagstavle-eksponeringer
  • Repins: Viser en top 50 over Repins og opslagstavler med flest Repins
  • Klik: Viser en top 50 over Pins, der er blevet klikket på og opslagstavler med Pins, der er blevet klikket på
  • Altid: Viser de 50 mest repinnede Pins, pins med den højeste søge-rangering og såkaldte Power Pins (Pins med et højt mix af kliks, Repins osv.) Du vil kunne se, hvilke emner folk søger mest efter, så du kan producere mere indhold i denne kategori.

Din målgruppe i Pinterest Analytics

Denne side viser – som navnet antyder – oplysninger om din målgruppe, dvs. folk, som følger dine opslagstavler, så dine pins eller interagerede med indholdet. Du kan kigge på demografiske oplysninger og interesser:

Demografiske oplysninger

Her kan du se forskellige demografiske data om de personer, som tilhører din målgruppe:

  • Hvilket land, de kommer fra
  • Hvilket sprog, de taler
  • Deres køn
  • Den by, de kommer fra

Interesser

Giver indsigt i, hvad din målgruppe taler om og leder efter.

 

Aktivitet fra dit websted i Pinterest Analytics

Viser aktivitet fra dit website, og hvis du har placeret en Pin-It-knap på dit website eller blog, kan du på denne side også se, hvilken aktivitet den afføder. Der er følgende målepunkter:

  • Eksponeringer:  Det antal gange et Pin, som linker til din hjemmeside, bliver vist i Pinterests startfeed, kategorifeed og i søgninger.
  • Repins: Det antal gange en anden person har tilføjet en eksisterende Pin, som linker til dit website, til en af hendes egne opslagstavler.
  • Klik: Det antal gange folk klikkede på en Pin, som linker til din hjemmeside.
  • Originale Pins: Unikke Pins, som er skabt fra dit website ved at bruge Pin-It-knappen, Pinterests browserudvidelse eller manuelle uploads af Pins.
  • Altid: Mix af Power Pins, bedst i søgning og de mest repinnede Pins.
  • Pin-It-knap: Viser, hvordan Pin-It-knappen driver trafik til din hjemmeside.

Eksportér dine data til regnearket

Det er naturligvis muligt at hente dine data fra Pinterest Analytics ned i en CSV-fil, som du kan importere til Excel. Klik blot på knappen “Eksportér data” i øverst højre hjørne.

Del med dine venner:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someonePrint this page