Vi hører det gentaget igen og igen, når talen falder på Social Media Marketing: Engagement. Det er vigtigt, at vi kan engagere vores venner, følgere og connections. Men hvad vil det egentlig sige at engagere sit publikum på de sociale medier, hvorfor er det vigtigt, og hvordan måler de forskellige sociale platforme engagement?

Engagement i sociale media-sammenhæng er ikke mindre en nøglen til virksomhedens succes på Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest, YouTube – eller hvad platformen nu hedder. Da det er en indikator på folks interesse i virksomheden, er det vigtigt at vide, hvordan man skaber og måler engagement, så virksomhedens kan operationalisere sin markedsføring på de sociale medier.

Definitionen på engagement

Engagement er kort fortalt interaktionen mellem et brand og dets følgere. Med andre ord: Når følgerne responderer på det opslag, virksomheden lægger på, har du formået at engagere dem.

Engagement kommer ikke af sig selv. Det kræver flere ting:

  • For det første skal dét, du poster, have en høj værdi for dine følgere. En forudsætning for, at en følger vil engagere sig i dit indhold er altid WIIFM, dvs. What Is In It For Me. Hvis indholdet ligger uden for personens interessefelt, og altså ikke har nogen værdi for ham, vil han næppe engagere sig.
  • For det andet kræves, at følgerne har en tillidsbaseret relation til virksomheden. Tillid kan tage noget tid at opbygge, så vær tålmodig.
  • For det tredje kan god kommunikation skabe engagement. Derfor er det ikke lige meget, hvordan du udformer dine overskrifter, hvilke billeder du bruger, hvordan du vinkler din historie osv.

Hvorfor er engagement vigtig?

Engagement er vigtigt for din organiske reach, dvs. den rækkevidde, som din opdatering får på de sociale medier.

Når en person f.eks. liker eller deler dit opslag, vil det kunne ses af dennes venner. Hvis personen således ikke interagerer med dit opslag, vil du ikke bare begrænse din reach, men efterhånden vil dine opslag sjældnere og sjældnere dukke op i personens nyhedsstrøm.

På Facebook sørger en algoritme (som i øvrigt bruger over 100.000 faktorer) for, at folk kun bliver vist opslag, som Facebook skønner, de er interesserede i. Man siger, at kun 10-20% af følgerne vil se ens opslag, medmindre folk engagerer sig opdateringen.

Hvordan måler man engagement?

Flere at de sociale platform har udviklet måleværktøjer, som kan give os et indblik i, hvordan virksomheden formår at engagere sit publikum på netværket.

Facebook hedder værktøjet Page Insights, på Twitter hedder det Twitter Analytics og på Linkedin Linkedin Analytics.

Nedenfor kan du se, hvordan de tre platforme måler engagement:

Facebook

  • Likes
  • Kommentarer
  • Delinger
  • Klik på links

Twitter

  • Svar (@)
  • Retweets
  • Mentions

Linkedin

  • Interaktioner
  • Kliks
  • Følgere
  • Visninger
Del med dine venner:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someonePrint this page