De traditionelle markedsføringsteknikker med at “skubbe” et marketingbudskab ud til de passive forbrugere er efterhånden blevet afløst af ideen om at stille kvalitetsindhold til rådighed for forbrugerne. Indhold, som skaber værdi for dem. I denne artikel fortæller jeg om, hvad content marketing er for en størrelse, og hvorfor denne teknik er perfekt til at opbygge interesse, engagement og loyalitet hos dine potentielle kunder.

Content marketing-tankegangen afløser i stigende grad den traditionelle “interruption marketing” i form af tv-reklamer, webbannere og annoncer. Tv-reklamerne har den ulempe, at de ender med at blive irriterende, fordi de ofte gentages så mange gange, at de hurtigt opnår en wear out-effekt. Webbannere har de fleste opbygget en vist bannerblindness over for, og annoncerne i aviser og blade bladrer vi ofte forbi.

De traditionelle marketingteknikker har rod i det kommunikationsparadigme, som hedder transmissionsparadigmet. Her er fokus på afsenders ønsker om at overføre et budskab til en passiv modtager. Et eksempel på dette paradigme er Lasswels model fra 1948. Man bruger også begreberne kanyleteori eller push-strategi om denne måde at kommunikere på.

Det er i erkendelse af, at forbrugerne i dag vender tommelfingeren nedad til disse marketingmetoder, at content marketing er kommet til verden.

Den nye dreng i klassen

Den nye og spændende dreng i klassen er content marketing. Den handler om at stille værdifuld, relevant og konsistent indhold til rådighed uden at sælge. Content marketing kan tage mange former: Blogindlæg, tutorials på YouTube, podcasts osv. Uanset hvilken form handler det om at give dine potentielle forbrugere en håndsrækning, inspiration og gode ideer, som har en reel værdi for dem. Når virksomheden tager rollen som hjælper, vil de potentielle forbrugere komme til at synes godt om virksomheden, som således positionerer sig som en troværdig udbyder med ekspertviden, og i mange tilfælde vil det lønne sig ved, at kunderne en dag placerer en ordre hos din virksomhed. Og de loyale kunder vil uden tvivl komme igen og igen.

Content marketing har tætte forbindelser til SEO og inbound marketing. Med SEO sørger man for,  at ens kvalitetsindhold bliver fundet, når folk søger efter specifikke nøgleord og nøgleordsfraser på søgemaskinerne, hvilket driver trafik til virksomhedens site (inbound marketing). Det er altså forbrugerne selv, som trækker indholdet til sig, hvorfor man ofte bruger betegnelsen pull-strategi om denne metode.

Content marketing gør sig bedst i virksomhedens owned media, som f.eks. website og blog, og i earned media som sociale medier. Gør man det godt, skaber man stærke og langvarige relationer med leads og kunder.

Lær af de virksomheder, som bruger content marketing

Der er allerede mange virksomheder inden for gør-det-selv-branchen, som har formået at udnytte content marketing ved hjælp af instruktionsvideoer på YouTube. Se for eksempel Bygmas tutorial til at fikse en dryppende vandhane. I videoen vises også, hvilket værktøj man skal bruge. Værdien for forbrugeren er, at der er penge at spare, og man slipper for en masse bøvl. For Bygma er det tillidsopbyggende, og det etablerer virksomheden som ekspert på området, så mon ikke også, at det krævede værktøj er værd at købe hos Bygma?

Et andet eksempel er Søstrene Grene, som har formået at opbygge en høj engageringsgrad på virksomhedens Facebook-side, hvor de giver kunderne inspiration og spreder andre kunders gode ideer til indretning.

Del med dine venner:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someonePrint this page