Du har uden tvivl lagt mærke til den store faktaboks, som af og til dukker op i højre side på Google, når man søger på bestemte virksomhedsnavne, brands, kunstnere osv. Den store boks kaldes for en Google Knowledge Panel. Det er indlysende, at hvis en virksomhed kan få en sådan eksponering på en søgeresultatside, så giver det en enestående branding af virksomheden. For boksen giver dine potentielle kunder et kondenseret billede af din virksomheds beliggenhed, produkter, ledelsesforhold m.v. sammen med billeder, anmeldelser, aktiekurser og meget andet. Man kunne således let forestille sig, at det koster boksen at få sådan en fornem placering på Google. Men det er faktisk gratis. I denne artikel kigger vi nærmere på, hvad din virksomhed kan gøre for at få et Knowledge Panel (“KP”).

Lad mig slå fast med det samme, at det ganske vist er gratis at få et Knowledge Panel, men det er bestemt ikke let. Det er nemlig Google, der suverænt bestemmer, om de vil vise det eller ej. Du kan ikke købe dig til det. Det kræver derfor viden og et større benarbejde at få det. Det vender jeg tilbage til.

Der findes groft sagt to slags Knowledge Panels: En lokal virksomhedsversion og en brandversion. Den lokale virksomhedsversion er beregnet til fysiske butikker, og der indgår derfor typisk en fysisk adresse, en rutebeskrivelse, en placering på Google Maps osv. Brandversionen bruges til brands, kunstnere og sager, som ikke nødvendigvis er tilknyttet en fysisk adresse. I nogle tilfælde blandes de to versioner.

Du kan se et eksempel på et Knowledge Panel for Tivoli i illustrationen nedenfor:

 

Den hemmelige formel

Google holder naturligvis kortene tæt til kroppen, når talen falder på, hvilke forhold der er afgørende for, om virksomheden får tildelt et Knowlege Panel. Eksperter er dog enige om, at følgende faktorer bl.a. spiller ind:

  • Virksomheden skal være ægte og pålidelig, hvilke blandt andet sker ved, at virksomhedens website og Google Plus-profil bliver verificeret af Google.
  • Facts om virksomheden stammer fra kilder, som Google anser som pålidelige databaser, blandt andet Wikipedia.
  • Virksomhedens website har såkaldte strukturerede data. Kort fortalt rummer siderne på en hjemmeside typisk ustrukturerede data, dvs. at data er spredte, i fri form og ikke er struktureret i tabeller. Det modsatte gør sig gældende f.eks. for databaser, som er struktureret i tabeller og Excel-ark, som har overskrifter, rækker og kolonner. At skabe strukturerede data på en hjemmeside hører til den sværere del af SEO-disciplinen og kræver ekspertviden.

Kilder til indholdet i Knowledge Panel

I forlængelse af ovenstående ved man positivt, at følgende kilder bruges aktivt af Google til at opbygge Knowledge-panelet:

  • Virksomhedens Google Plus-side: Googles eget sociale medie, Google Plus, er et sted, som Google lægger stor vægt på. Det er derfor en rigtig god ide – hvis din virksomhed ikke i forvejen har en Google Plus-side – at få oprettet en og få lagt relevant information på, som du gerne vil have med i Knowledge Panel.
  • Wikipedia: Online-encyklopædien, Wikipedia, er en anden vigtig kilde til information, hvilket blandt andet skyldes, at artiklerne skrives af uvildige personer, ligesom der er streng kontrol med, at man ikke selv lægger informationer på Wikipedia med henblik på at gøre reklame for sig selv.
  • Freebase og Wikidata: Er ligesom Wikipedia troværdige, strukturerede online-databaser
  • Virksomhedens eget website: Strukturerede data på virksomhedens eget website inddrages også.

Konklusion

Ovenstående analyse har vist, er der afgjort er en hel del, som en virksomhed selv kan gøre for at øge chancerne for, at Google viser et Knowledge Panel for virksomheden. Du bør derfor gøre følgende:

  • Få et bureau eller en person med gode skriveevner og indblik i Wikipedias regler til at skrive en artikel om virksomheden. Undgå frem for alt, at artiklen “lugter af” reklame, for så bliver den ikke godkendt.
  • Gør det samme med Freebase og Wikidata
  • Opret en Google Plus-side, og sørg for at linke til din virksomheds hjemmeside. Husk også at få den verificeret af Google.
  • Sæt dig ind i eller få SEO-eksperter til at lave strukturerede data på din virksomheds website.

Med disse tiltag skulle der være gode chancer for, at din virksomhed får det Knowledge Panel, som har en ubetalelig brandingværdi.

Del med dine venner:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someonePrint this page